fredag, augusti 13, 2010

Mikkeller Big WORST Barley Wine

Jag bad min frus kusin Mikael att plocka på sig en flaska barley wine från Mikkeller på Ølbutikken, nämligen Big Worst Barley Wine. Av namnet att döma är detta den tyngsta barley winen i Mikkellers stall, som består av Big Bad [RB], Big Worse [RB], Big V [RB, @SchnilleDaniel] som jag provade på Mikkeller Bar i Köpenhamn och gillade, samt även en bourbonfatslagrad version: Big Worst Barley Wine Bourbon Edition [RB].

En översättning kan jag väl bidra med, om det inte är tydligt i texten ovan:

Big Bad = Stor, elak. (10% ABV)
Big Worse = Stor, värre (12% ABV)
Big Worst = Stor, värst. (17,6% ABV)

På tal om översättning går det att läsa lite (med betoning på lite) mer om denna öl på Mikkellers hemsida, men då på danska.

Mikkeller Big Worst Barley Wine [RB]


Utseende: Litet skum som bildas när jag häller upp. Den är luftig och vit och försvinner ganska omgående. Vätskan är lätt oljig i glaset, klar och lite mörkt guldfärgad. Mycket lätt röd ton i färgen. Ingen synlig kolsyrning.

Arom: Ganska stor arom som möter upp. Sprit. Alkohol. Russin, vanilj.

Smak: Mer av alkoholen direkt. Denna öl är riktigt spritig. Efter detta kommer en trevlig söt maltig ton. Jag känner humlesmaken ganska väl, av grape och citrus, men smaken sköljs bort av den återkommande sötman och spritigheten.

Munkänsla: Lite trög vätska som har en stor astringens och beska känner jag. Det blir strävt och gott på tungan. Kolsyrningen märks av i kroppen, fast den är låg och bubblorna är riktigt små.

Bra: Jag blev faktiskt lite besviken av denna öl. Den är trevlig, men den är riktigt obalanserad. Jag minns att jag provade Mikkeller Big Bad någon gång för länge sen och älskade den. Big V var stabil också. Den här Big Worst är mest spritig. Om du gillar öl som går åt det spritiga hållet är detta rätt för dig.

Jag har en flaska kvar av denna öl som jag kommer spara ett tag för att se hur den utvecklar sig. Jag hoppas den utvecklar sig åt det balanserade hållet snarare än inte. Jag tror att jag tar denna öl en riktigt kall vinterdag då jag känner mig lite frusen. Likt en god whisky eller madeira framför brasan tror jag denna värmer fint!

Daniel

0 kommentarer:

Skicka en kommentar