torsdag, augusti 19, 2010

Så tar vi 'en lille én'

Ny dag nya möjligheter! Jag var inte så förtjust i Sierra Nevadas öl i senaste släppet. En färsk liten dansk kanske är det jag behöver? Det Lille Bryggeri är görlitet. Enligt dem själva ett av Danmarks minsta bryggerier. De släppte i måndags en öl som gjorts med enkom den Nya Zeeländska humlesorten Nelson Sauvin.

Detta är en ganska ny humlesort (tillgänglig från år 2000) som odlats fram. Aromkaraktären påminner om aromen för vindruvan Sauvignon Blanc, vilket faktiskt gett upphov till "Sauvin" i namnet. [mer info] Humlen är en allroundsort, så den går bra till både beska, smak och arom. Den passar således till att göra single hopöl med.

Jag gillar deras tilltag, att på baksidan av etiketten lägga till ett avsnitt för mig: "FACTS FOR NØRDER"

Vi kan utläsa att de bara använt en sorts humle. Självklart. Mashhopping (i mäskningen då), sedan i vörtkokningen i olika givor med 60, 20, tio och fem minuter kvar tills slutet. Sedan har man kört vörten genom en 'hopback', ett utrymme med humle i som den färdiga varma vörten får passera innan den kyls, för att sedan avsluta med torrhumling. Ja, de missade väl First Wort Hopping, men annars har de humlat på varje sätt de kunde komma på.

Maltkompositionen är väl inget att diskutera i sig, det ser ljust ut. Höhö. Detta bekräftas av färgangivelsen EBC: 11. Trevligt att de anger både OG och FG, då får jag en känsla för hur mycket sötma och alkohol som kommer finnas i ölen. Den håller 5,5% ABV, det tycker jag är en lagom nivå för en öl som jag förväntar mig kommer ha mycket tropisk frukt i smak och arom (Nelson Sauvin) samt vara hyggligt torr i avslutet (FG 1.008 är ganska lågt tycker jag).

Både jag och Carl gillade Det Lille Bryggeri Columbus Pale Ale [@SchnilleDaniel] och Mikkeller Single Hop Nelson Sauvin [Schnille]. Till skillnad från Mikkellers Single Hop serie skiljer sig grundölen från varandra här. Olika alkoholstyrkor, olika färger och allt. Det känns bra att de inte bara tagit ett koncept och gjort samma sak. Jag vill tro att de väljer maltkomposition efter vad de tycker passar bäst till humlekompositionen. I kommentarerna till gårdagens inlägg diskuterades denna lilla danska brygd, med både positiva och negativa kommentarer. Det ska bli spännande att prova!

Nog snackat, nu bira.

Det Lille Bryggeri Nelson Sauvin Pale Ale [RB]


Utseende: Lätt grumlig gul vätska. Stort hyggligt fast klarvitt skum som ligger kvar ett tag. Små synliga bubblor som slickar glaset upp mot ytan. Det är en riktigt vacker öl tycker jag. Gulnyansen är nästan overklig, som passionsfruktskött.

Arom: Halvstor. Metallisk, citron, blöt kartong, tutti frutti. Ok, då, passionsfrukt också. Ganska mycket passionsfrukt.

Smak: Mellanstor smak. Lite oren ton som bär en liknelse till grapefruktsskal. Jag får associationer till såpa och sedan passionsfruktsskal. Jag hakar upp mig på en ton som jag närmast tycker känns som smuts.

Munkänsla: Lätt kropp, riktigt torr öl. Ingen sötma alls. Kolsyrningen är tät med små graciösa bubblor. Beskan är ganska liten, men den finns där i slutet. En kort beska som avslutar smaken, inte mer.

Inget särskilt: Torrheten i ölen brukar jag uppskatta, men nu får jag nästan en känsla av att något saknas istället. Lite sötma. Aldrig blir jag nöjd. Jag är nog inte så förtjust i tutti fruttitonen heller. Jag gillar inte den i Sauvignon Blancviner heller, så det är inget personligt kära humlesort! Den orena tonen tilltalar mig inte heller.

Vad trist! Nu har jag provat två av nyheterna och de faller mig inte i smaken. Den här ölen var i alla fall inte så stor och stark som den jag drack igår. 50cl är OK tycker jag. Nu när jag slagit mig in på danska öl tänker jag fortsätta med det! Nästa gång är det Amagerölen som ska avverkas. En DIPA och en svart IPA eller CDA eller vad den ska heta.

Daniel @SchnilleDaniel / Schnille på Facebook

0 kommentarer:

Skicka en kommentar