söndag, maj 15, 2011

Inköpslista Systembolaget 16 maj 2011

På måndag den 16 maj 2011 är det två släpp på Systembolaget.

Dels är det ett släpp av exklusiva öl i de tre vinkällarbutikerna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Utöver det släpps lite sommaröl till fler butiker.

Vi har listorna och länkarna!



Det är inte det att jag ogillar förändring, men jag har länge hållit fast vid att ange storleken på flaskorna i centiliter. Amerikanska flaskor har fått vara 35,5cl och Skumpaliknande halvflaskor 37,5cl. Nu har jag tröttnat och ändrat allt till milliliter.

Annars är det som vanligt. Artikelnumret tar dig till Systembolagets sida för ölen, RB tar dig till RateBeers användares omdömen om ölen.

Inköpslista Systembolaget småpartier vinkällarbutikerna 16 maj 2011


11175 [125,00kr; 375ml] BrewDog Abstrakt AB:05 [RB]
11157 [79,40kr; 650ml] Avery DuganA [RB]
11457 [69,90kr; 250ml] Monk's Porter House Russian Imperial Porter No3 [RB]
11151 [94,90kr; 650ml] Great Divide Yeti Espresso Oak Aged Imperial Stout [RB]
1523   [79,90kr; 750ml] Ommegang Hennepin [RB]
1522   [115,00kr; 600ml] Nørrebro Little Korkny Ale [RB]

Inköpslista Systembolagets sommaröl 2011 säljstart 16 maj 2011


11545 [23,90kr; 500ml] Black Isle Yellowhammer Summer Ale [RB]
1491   [18,70kr; 330ml] Wisby Bocken i Paradiset [SchnilleRB]
11448 [16,90kr; 355ml] Brooklyn Summer Ale [RB]
11531 [11,90kr; 330ml] Halmstad Sommarlager [RB]
11429 [25,50kr; 500ml] Oppigårds Pale Summer Ale [SchnilleRB]
11461 [9,90kr; 330ml] Brutal Brewing Pistonhead Cruisin Summer Lager [RB]
11474 [31,50kr; 500ml] Sigtuna Summer IPA [SchnilleRB]
11472 [18,90kr; 330ml] S:t Eriks Sommar Ale [Schnille, RB]

Vad gäller ölen som kommer till vinkällarbutikerna är det inget svårt val för mig. Det blir köp på alla. AB:05 är en belgisk imperial stout som lagrats på rostad kokos och kakao. Självklart. Dubbel-IPAn från Avery, DuganA, var lite trött förra året och då släpptes den 3 maj 2010. Risk för trötthet, men jag chansar. Jag är nyfiken på Monk's Porter House Russian Imperial Porter No3, även om jag inte var imponerad av deras mörka öl när jag besökte dem senast.  Ommegang Hennepin blir ytterligare en saison till Systembolaget, trevligt att smutta på en solig eftermiddag på altanen. Little Korkny Ale verkar vara en intressant barley wine. Sist men inte minst plockar jag nog på mig två eller tre flaskor Great Divide Yeti Espresso Oak Aged Imperial Stout. Det blir den sista som kompletterar serien som jag tänkte köra en parallellprovning på.

Vet ni om Nørrebros gör eller kommer göra fler olika fatlagringar av Little Korkny Ale, som de gjorde 2007 med bourbon [RB], cognac [RB] och niepoort [RB]? Jag vill prova! Eller finns kanske dessa flaskor att köpa?

Sommarölen finns i större kvantiteter och i fler butiker så jag avvaktar nog med att handla dem tills jag har bilen och lön på kontot. De jag är intresserad av är Oppigårds Pale Summer Ale, Sigtuna Summer IPA och S:t Eriks Sommar Ale. Ingen överraskning där egentligen. Jag funderar på att prova Black Isle Yellowhammer Summer Ale då jag är nyfiken på hur mycket smak de fått in i 4,0% alkohol.

Hur fördelar ni kontotömningen på måndag?

[GP]

Daniel

6 kommentarer:

  1. Mindre bra månad rent ekonomiskt för min del. Blir "bara" två Yeti och två DuganA.. Fast, hade det varit en bra månad hade det nog ändå blivit samma inköp ;)

    SvaraRadera
  2. Blir AB:05 och Yeti för mig. Blir tillräckligt dyrt det. Lär väl bli två Yeti, en nu och en att testa tillsammans med min Barrel Aged Yeti, när man nu ska dricka den....
    Förresten, är den vanliga Yetin i ordinarie sortimentet numera? Så man inte behöver vara rädd att den är borta helt plötsligt.

    SvaraRadera
  3. En kaffe-Yeti och en Hennepin blir det nog, resten hoppar jag. Sigtunas och Oppigårds sommaröl lär bli standardbira i sommar.

    SvaraRadera
  4. Några Yeti, en Monks och en Hennepin skulle jag tro...kanske en DuganA

    SvaraRadera
  5. Kaos på Regeringsgatan, systembolagskillen stod på öronen i blomaffären när han försökte hålla den törstiga ölhopen från att tjurrusa mot de eftertraktade pavorna. 75% mot ölen och resten mot vinet, ölintresset tycks bara ökar hela tiden, skoj!

    SvaraRadera
  6. Det blev två yeti, en ab05, och en dunganA. Hade det varit löning innan hade det nog blivit en till av varje. Regeringsgatan hade det nog tufft idag också. Vi var 3-4 stycken som stod och väntade på lagerkillen och slängde oss över lådorna han kom upp med dem.

    SvaraRadera